(e46) 320i Automaat, waar op letten bij aankoop

Alle algemene BMW gerelateerde onderwerpen.
  • Advertentie

(e46) 320i Automaat, waar op letten bij aankoop

Berichtdoor BMW-LWD » Wo 03 Mrt 2010, 16:36:47

Hallo mensen,

Ik heb me een tijdje terug voorgesteld toen ik net mijn rijbewijs had en opzoek was naar een bmw.
Nogmaals in het kort, ik ben Danny 19 jaar en woon in Leeuwarden.
Ik was toen druk opzoek naar een e36 maar ben toen niet geslaagd een auto naar mijn smaak te vinden..
Daarna kreeg ik de mogelijkheid om van een bekende een goed onderhouden Golf 4 Highline over te nemen en ben hier op ingegaan. :oops: :P

En het is wel te raden nu begint het toch weer te kriebelen want ben van kleins af aan al een groot bmwfanok :D
Ik ben nu dus langzaam begonnen om me heen te gaan kijken en dan met name voor een e46 320i met automaat met steptronic
Mochten er tips zijn over waarom juist wel of juist niet een 320i dan hoor ik dat natuurlijk graag :wink:
Nu heb ik al wat info gezocht op internet en kwam toch een aantal dingen tegen waar ik wat vragen over heb..

- Ik heb een aantal dingen gelezen over scheurende subframe's van de e46 en dan met name bij de 6 cylinder modellen. Zijn hier mensen met ervaring met dit probleem en hoe dit te constateren? bijv. bij een proefrit??
-Ook heb ik gelezen over klachten met de steptronic automaat en dat er door gebruik van slechte onderdelen door BMW de achteruit er ineens mee ophoudt..?
Ik heb hierover voornamelijk over gelezen op Amerikaanse BMW forums en ben niet veel te weten gekomen of de Europese modellen dezelfde problemen hebben of misschien een totaal andere bak? Ook als er hierover tips over ervaringen zijn dan zijn die van harte welkom.

Verder zijn de gebruikelijke aandachtspunten bij aankoop van een e46 altijd welkom! :top:
En of het verstandig is een model na een bepaald bouwjaar te zoeken?
Heb zelf de hoop om rond 7000 euro een net exemplaar te vinden met een km-stand rond de 170k(minder mag altijd maar liever niet hoger dan 2 ton!) en in ieder geval clima en cruise control te vinden, zit ik dan redelijk in de beurt of moet ik het budget omhoog gaan schroeven? :P

Tot slot zou ik na aanschaf van een e46 nog de toekomst plannen hebben om een 16:9 navi in te gaan bouwen. Is doet een moeilijk en prijzig idee en kan ik beter 1 zoeken met het er fabriek af al in of is dit achteraf prima te doen??

Gr,

Danny
Gebruikers-avatar
BMW-LWD
Leerling
Leerling

Advertentie

Re: (e46) 320i Automaat, waar op letten bij aankoop

Berichtdoor BMW-LWD » Do 04 Mrt 2010, 15:26:01

Niemand met wat meer info?? :shock:
Gebruikers-avatar
BMW-LWD
Leerling
Leerling

Berichtdoor marcel » Do 04 Mrt 2010, 15:33:31

Hier iemand met een gescheurd subframe.Ik meen dat ergens vanaf 2000 er een modificatie is geweest voor dit probleem,maar weet dit niet zeker.
PM me voor het veranderen van voorkeursinstellingen en/of het uitlezen/resetten van foutmeldingen.
Gebruikers-avatar
marcel
Leerlingmonteur
Leerlingmonteur

Type BMW: e46

Berichtdoor Pat-rick » Do 04 Mrt 2010, 15:47:44

Ik zou als ik jou was de zoek functie even gebruiken :top:

Verder denk ik dat je met een budget van 7k zeker een mooie e46 aanschaffen.

Misschien is het nog leuk om ook in Duitsland een kijkje te nemen, via autoscout24.de of mobile.de :?:
BMW Verkocht !

Mijn oude Showroom topic: link
Gebruikers-avatar
Pat-rick
Dealer
Dealer

Afbeeldingen: 0
Type BMW: Seat Ibiza 1.4 rammel

Berichtdoor Meisterjäger » Do 04 Mrt 2010, 19:13:43

Duitsland is sterke aanrader voor E46 aankoop. Hier zijn ze belachelijk duur vergeleken daar. In Duitsland kun je misschien zelfs een 323i kopen voor die prijs (heb zelf ook eens gezocht op autoscout.de).
Drachten: tijdelijk VW golf TDI, loopt 1 op 20 (spaart geld uit voorlopig)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Meisterjäger
V.I.P.
V.I.P.

Type BMW: Wegens omstandigheden geen BMW, maar een VW Golf 1.9 TDI

Berichtdoor HJK E34 525i » Do 04 Mrt 2010, 20:20:35

Hoi,

Mijn vrouw rijd een E46 320i uit '99. Als ik het nu weer voor het kiezen had, dan had ik minimaal een 325i, 328i of 330i willen hebben. nagenoeg hetzelfde gebruik en veel meer power.

Verder een prima auto zo'n E46!
BMW E38 740iA exe + E87 118dA Business line
Gebruikers-avatar
HJK E34 525i
1e monteur
1e monteur

Type BMW: E87 118dA + E38 740iA

Berichtdoor BMW-LWD » Vr 05 Mrt 2010, 2:47:32

Ik heb inderdaad de optie overwogen te importeren uit duitsland maar ben dan op 1 of andere manier toch bang een slechte auto te kopen omdat ik me niet zo geweldig kan redden in het duits en bang ben een slecht onderhouden of schade auto te kopen..
Maar aan de andere kant, het aanbod is in duitsland veel groter en de km-standen en de opties zijn daar vaak een stuk beter als in NL.

Ik heb wel gehoord dat het minder werk is dan het lijkt dus ervaringen zijn welkom! :top:
Heb ook al aardig wat info hierover gevonden op internet maar zit er toch mee dat je straks contact hebt gehad en alles lijkt mooi en dan rij je 500-600 km en dan kom je bij de auto en is het een (dikke) tegenvaller...

ik kwam deze vanavond tegen en deze is met km's en opties wel helemaal naar wens:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=b2nlhqn4omsd

Is dit een redelijke prijs voor een duitse 320i aut??
Ik verwacht dat je met bpm en andere kosten bij het keuren en op kenteken zetten dan rond de 6500 komt, zit ik dan in de buurt of kan ik op meer kosten rekenen?

Thnx voor alle info tot nu toe en keep it coming :top:
Gebruikers-avatar
BMW-LWD
Leerling
Leerling

Berichtdoor patrickf » Vr 05 Mrt 2010, 23:57:08

Even makkelijke copy/paste van een e46 forum, geschreven door een BMW monteur:

waar op te letten bij aanschaf van een E46 1998-2005.

Als eerste nooit een auto kopen zonder de kilometerstand te veriferen. Als de auto 2 sleutels heeft gewoon even langs de dealer gaan en de sleutels uit laten lezen zullen ze niets voor vragen en je weet gelijk of er wel of niet mee gekloot is. Natuurlijk is het ook dan nog niet 100% waterdicht maar 9 van de 10 keer is het heel acuraat.

Vervolgens als je een E46 koopt van 10.000 euro of meer is het altijd verstandig bij een bmw dealer de auto na te laten lopen dit kost ongeveer 150 euro maar dan weet je precies wat er mee aan de hand is en vaak krijg je ook een reparatie advies van wat er aan mankeert en wat het kost om ALLES te laten maken. Hier kun je dus mee naar de huidige eigenaar gaan en onderhandelen over de prijs. Mocht je dit te duur vinden lees dan verder want ik vertel de meeste zwakke punten.

Vaak is het ook hoe meer optie's hoe beter maar bekijk alles doe alles. Test de achterruit verwarming ookal is het warm buiten test de spiegel verwarming, spiegel verstelling, stoelverstelling, stuurverstelling, alles openen en bewegen. Dashboardkastje, ramen, toeter, radio, knopjes, dagteller resetten, airco controleren op koude lucht, warme lucht controleren, achter ruit voelen of deze warm word, verlichting controleren ookal hoort hij alles aan te geven. Gordels controleren of ze helemaal uitrollen en of ze in de slotvanger blijven zitten. Deuren openen kijken of ze open blijven en niet automatisch dicht vallen. Deuren een aantal keer openen kijken of ze niet blijven hangen of opeens niet meer open gaan. Met de sleutel de achterklep en deuren proberen te openen. Olie peil controleren vloeistofpeilen op niveau controleren als een te laag staat kan dit duiden op een lekkage. Vertrouw niemand vraag altijd rekeningen van onderhoud. Als iemand een auto weg doet doet hij dat niet zonder reden. Helaas is het soms omdat er een dure reparatie aan staat te komen lees daarom goed dan kun je die voor zijn.

E46 zwakke punten (coupé cabrio compact sedan touring).
-Voorste hydrolagers. Hoe kun je ze testen ? Stap in de auto rij met een lage snelheid en trap pulserend het rempedaal in als je de wielen naar achteren ziet gaan of als je het stuur voelt bewegen zijn ze lek of versleten.
-Motor geluid 1.Als je in de auto zit, de auto starten, in eerste versnelling zetten, voet op de rem en dan koppeling laten slippen tot het toerental iets zakt. Dan luisteren of je een brommend geluid hoort dit kan de snaarspanner zijn. Deze gaan nogal eens kapot.
-Motor geluid 2.Bij de 6 cilinders de motor warm laten worden en dan bij het rechter voorwiel luisteren als je een tikkend geluid hoort dan kost dat tussen de 6 en 700 euro voor een uitlaatspruitstuk met kathalysator.
-Motor geluid 3. Als de motor aan de voorkant een schrapend geluid maakt dan moet je mits mogelijk proberen de snaar te onstpannen en aan de waterpomp te voelen want de kans is groot dat deze speling heeft.
-Motor geluid 4Luister met stationair draaiende motor of je een soort zuigend geluid hoort. Dit zowel bij 4 als 6 cilinders oude type. Het kan zijn dat er een vacuumlekkage is dit is bij de oude 4 cil benzine motoren aan het kleppendeksel aan de achterzeide ondet het microfilterhuis daar moet je de slang even inknijpen die moet gelijk weer open gaan. Als deze heel zacht aan voelt is hij van binnenuit verteerd. Bij de 6 cilinder is het vaak het cycloonfilter wat onder het inlaat spruitstuk zit dit is een hels karwij om te vervangen.
-Achterveren. Kijk met een zaklampje naar de achterste veren deze breken heel vaak aan de onderkant dit is met rijden bijna niet te voelen maar wel aan de auto te zien omdat 1 kant lager staat (tenzij bijde veren gebroken zijn).
-Remleiding achter. Voor je achterwielen (net nog achter de band maar aan de voorkant van je naaf) zit een stalen remleiding die overgaat naar een flexibele rubberen leiding. Mocht hier roest op te zien zijn moet je je bedenken in hoe vere de prijs omlaag kan. Bij de rechter remleiding kost het ongeveer 350 euro om het te laten repareren als hij behoorlijk geroest is maar als de linker geroest is dan ben je tegen de 800 euro kwijt omdat hij dan van voor naar achter vervangen moet worden.
-Handrem. Bij het rijden met de auto (proefrijden) even kijken of als je de handrem 6 tandjes aantrekt de auto ook daadwerkelijk afremt en ook kijken of de linker kant niet harder remt dan de andere kant dit voel je doordat de ene kant verder omlaag getrokken word dan de andere. Mocht de handrem aan een kant niet werken is het niet zo'n vreselijk probleem maar een nieuwe handremkabel met remschoenen en meestal ook nieuwe schijven die vaak per 2 gaan kost al snel tegen de 300 euro.
-Koplampen.Kijk altijd of de verlichting werkt en/of er niet geklooid is d.m.v. boren snijden plakken of wat dan ook.
-Onder de auto.Als er mogelijkheid is om onder de auto te kijken (op een brug) is er heel veel te zien. Vaak kun je in de buurt een brug huren voor nog geen 10 euro per uur. Bij handgeschakelde auto's op de keringen van de versnellingsbak letten. Onderplaat ook even weg halen en naar de radiateur kijken als deze bol staat is hij bijna op het punt dat ie er mee kapt. Probeer de wielen van de grond te krijgen en draai de wielen rond. Als een zwaar gaat (met name voor) kan het zijn dat er een remklauw vast staat. Revisie is mogelijk maar dan zit je na 1 jaar weer met een vast zittende klauw dus gewoon vervangen kost wel wat maar 1 keer revisie kost ook 30 euro aan delen(geen arbeid berekend nog).

Coupé/Cabrio/Sedan.
-Achterlichten.Achterklep openen fittinghouders uit de lampen halen en de stekkers eraf halen. Hierna op de stekker kijken of er bij de massa geen inbrandplekken zijn. Mocht dit het geval zijn kost het 1 nieuwe stekker +kabelreparatie.
-Achterklep.Mocht de mistlamp of de achteruitrijlampen zwak branden of niet dan is er waarschijnlijk een draadbreuk in het doorvoerrubber van de achterklep. Bij het bekijken van de auto altijd die thule aan de achterklep zeide even lostrekken en iets oprollen. Even de bedrading checken gegarandeerd dat er reparatie's uitgevoerd zijn of nodig zijn.
-Achterklep lampen. Als ze een andere kleur zijn geworden dan de achterscherm lampen dan is de kans groot dat de lijmlaag van het afdek plastick deels opgelost is dit kan problemen / kortsluitingen veroorzaken als het hard regent omdat er water in blijft staan en dus ook je auto in gaat komen.
-Kentekenverlichting. Mits mogelijk het afdek kapje eraf halen en controleren op roest er onder. Als hier roest zit kan het zijn dat binen een half jaar het zichtbaar is op je achterklep en dan moet je die geheel vervangen omdat het te ver is.
-zeiknipperlichten.Hier gaat vaak vocht in staan.
-Geluidsinstallatie.Neem een test cd mee met verschillende nummer van veel bassen tot veel hoge tonen. De achterspeakers met name bij cabrio gaan niet heel lang mee en vertonen snel vervorming / scheuren. Goed testen want speakers zijn duur en je gaat je ergeren.

Na het lezen van dit bericht kun je veilig een E46 aanschaffen. Helaas kan ik niet in de motor kijken en kan het zo zijn dat er dus intern iets mis is wat pas na 1000 kilometer zichbaar word d.m.v. lampjes (oliepeil) dat gaat branden.

Vast niet compleet, maar wel lekker veel info.

Credits moeten naar Melandri_nl.

Groet en zo van Patrick
FUCK ORIGINAL, CUSTOMIZE!!!!

The best next thing: M52--->M50 modified 328i cabrio.
Gebruikers-avatar
patrickf
Leerlingmonteur
Leerlingmonteur

Type BMW: e36 328i cabrio

Berichtdoor BMW-LWD » Za 06 Mrt 2010, 19:29:14

Kijk dit is een hoop nuttige info met veel punten om in de gaten te houden bij het bekijken van een auto.

Thnx!!! :top:

Is er hier misschien ook iemand die weet of duitsland ook zoiets heeft als NAP om de km-stand te checken??
Gebruikers-avatar
BMW-LWD
Leerling
Leerling

Terug naar Algemeen