Het worden fraaie tijden voor de liefhebbers van snelle BMW’s. De bloedlijn krijgt er namelijk een kleine telg bij: de 1-serie M. De naam van de nieuweling is overigens nog niet bekend. We verwachten dat BMW de naam M1 laat voor wat die is. Die zou de liefhebbers van de legendarische M1 teveel voor het hoofd stoten. Daarom zal de keuze gaan tussen 1-serie M Coupé, 135 tii en BMW 135is. Qua motorisering zetten we namelijk in op de sterkste versie van de 3,0-liter turbomotor, die ook in de BMW Z4 sDrive35is ligt. In die auto is het blok goed voor 340 pk. Extra vermogen is echter slechts een deel van de sportiviteit: een dikke bodykit en grotere, lichtgewicht wielen vormen ook onderdeel van de behandeling. Over gewicht gesproken: we verwachten dat BMW door toepassing van wat koolstofvezel en aluminium wel wat kilo’s van het leeggewicht af kan snoepen. De sportiefste 1-serie is het slotakkoord voor het huidige model. Dat maakt volgend jaar plaats voor een tweede generatie 1-serie. Dat betreft overigens de hatchback; de nieuwe Coupé komt op z’n vroegst eind 2012. Behalve deze supersnelle 1-serie zien we rond de jaarwisseling ook voor het eerst de BMW M5. Die krijgt een V8 met twee turbo’s en minimaal 550 pk onder de kap en gaat het weer opnemen tegen de Mercedes E 63 AMG en Audi RS6.
bron: autoweek.nl
BMW E30 325i 1989 Zinnoberrot 192pk BMW E34 M5 1990 Sebringgrau Metallic 315pk Volkswagen Polo 1998 Geel 65pk Alfa Romeo GT 1.9JTD 150pk
't Zal wel aan mij liggen dan, over smaak valt niet te twisten. Maar onderbouw dan eens waarom jullie hem spuuglelijk vinden? De lijn vind ik mooi, de neus prachtig agressief alleen de achterlichten hadden beter gekund maar nog steeds niet vies lelijk. Ken geen mooiere auto in z'n klasse! Ik vind 'm sowieso een stuk spannender ogen dan een E36...die kont vind ik weer niet mooi.
BMW E30 325i 1989 Zinnoberrot 192pk BMW E34 M5 1990 Sebringgrau Metallic 315pk Volkswagen Polo 1998 Geel 65pk Alfa Romeo GT 1.9JTD 150pk
Kijk, ik vind het gewoon niet mooi, hoef het verder niet te onderbouwen toch . Vind die koplampen te groot met die puntige knipperlichten, verder lijkt het net hangbuikzwijntje, gewoon niet mijn ding. Hij zou best mooi kunnen zijn met smallere koplampen en zonder die krome lijn onderin.
over smaak valt niet te twisten, maar je kan er wel urenlang zaadloos over discussiëren, wat best leuk is
Mungos (!empty($user->lang['WROTE'])) ? $user->lang['WROTE'] : ucwords(strtolower(str_replace('_', ' ', 'WROTE'))):Vind die koplampen te groot met die puntige knipperlichten, verder lijkt het net hangbuikzwijntje, gewoon niet mijn ding. Hij zou best mooi kunnen zijn met smallere koplampen en zonder die kromme lijn onderin.
die kromme lijn onder de deur maakt inderdaad dattie er een beetje doorgezakt uitziet ja
ze hebben een 3-coupe als basis gepakt, deze smaller en korter gemaakt, maar omdat er nog iemand (van 1.90m o.i.d) in moest, is de auto gewoon te hoog. in combinatie met een kort kontje is dat gewoon geen goede lijn voor een coupe. ik zit ook nog eens naar de deur te kijken 3/4 van achter.... lijkt wel of ze die half hol getrokken hebben, samen met de achterkant maakt het een hele drukke indruk
The new compact M: affordability without compromise
BMW's M GmbH is responsible for some of the most satisfying cars ever to roam the planet. For the past 25 years, its creations have become ever more powerful and faster—and, accordingly, more expensive. The entry-level M car, the 3700-pound M3 sedan, now comes in at $56,275 and is powered by a 4.0-liter V-8. That's a lot of money and engine, and while the current M3 is a supremely fast and rewarding steed, it does not feel as light and nimble as its E30 forebear.
New M GmbH chief Kay Segler has promised to address concerns about weight, price, and size of his division’s current lineup, and he is poised to deliver. On the occasion of the M3's 25th-anniversary celebration at Spain’s Ascari racetrack, Segler lifted the covers off of an upcoming M version of the 1-series coupe. Even in prototype form, it's almost everything we hoped for.
Despite its light camouflage, the 1-series M Coupe—intentionally named to recall past Z3- and Z4-based M cars—is easy to identify from the outside. The 1-series’ body and track have been widened significantly front and rear, there is a unique front bumper, the trunklid gets a spoiler lip, and the exhaust flows through quadruple tailpipes. The M-specific interior—which was not installed in this prototype—will feature sport seats, unique trim, and special instrumentation. The N54’s Last Stand?
While the 300-hp 135i has switched from the twin-turbo N54 to the single-turbo N55 engine, the 1-series M Coupe—like other BMWs recently unveiled with high-powered inline-sixes—gets a more powerful version of the N54, upgraded to about 335 hp. It's mated to a slick six-speed manual gearbox—no automatic or dual-clutch transmission will be offered.
Segler's troops still may shave a few pounds off the 135i's total of almost 3400, but there is no budget for expensive lightweight materials. Zero-to-60 times should be in the mid-four-second range, and top speed will be governed to 155 mph. As it does with other M cars, BMW might offer the option to raise the limit, but we doubt it would go much beyond 170.
We weren't allowed to slip behind the wheel ourselves, but were treated to a very fast lap in the passenger seat as M GmbH chief engineer Albert Biermann whipped the coupe through the corners and down the straights of the Ascari racetrack. Getting the small M into a slight drift seemed as effortless as recovery, and the kick provided by the uprated engine represents a major step above the 135i. Turbo lag is slight and doesn't significantly detract from the experience. Compared to the M3, you sit lower to the ground, the cabin is more compact, and thus you get a much better sense of speed than in the bigger car.
If we have one criticism, it would be the overly civilized conduct of this compact M. The silky straight-six is pleasing, but the turbos keep the volume down. There is none of the dramatic roar, bellow, and crackle of other M models. This exhaust system needs to be put on steroids—if M won’t do that before the car reaches production, the aftermarket will. A Super Car, but Not a Supercar
The 1-series M Coupe began life code-named "Pyrat," and BMW thankfully refrained from calling it the M1. That nameplate, after all, is perpetually connected to the Giugiaro-styled and Lamborghini-developed supercar that BMW launched in the late 1970s. Perhaps one day the company will reenter that segment, and if only for that purpose, the nameplate must be left alone.
Meanwhile, look for the 1-series M Coupe at your BMW dealer in the second quarter of 2011. We anticipate a price around $45,000, which seems a bit steep for a suspension, some interior upgrades, and a chip-able 35 more horsepower, but for now, it is the closest we’ll come to the original M3. And it will still be loads of fun.