
De M4 wordt aangedreven door een 2.979 cm3 grote zes-in-lijn met TwinPower Turbo die tot 7.600 toeren kan draaien, net geen 8.000 dus. Hij levert 431 pk en 550 Nm bij 1.850 – 5.500 tpm. Zeg maar bijna altijd maximaal koppel dus. Yay, drukvulling!
0-100 km/u doet de achterwielaandrijver in een ontzettend rappe 4,1 seconden en de top is uiteraard afgeregeld op 250 km/u. Opteer voor het M Driver’s Package, en de naald houdt pas bij 280 km/u op met klimmen. De elasticiteit van 80-120 km/u in de 4e versnelling komt uit op 3,5 seconden. Dat is net zo snel als een Porsche 996 Turbo en een Ferrari 575M Maranello F1, en zelfs 2 tienden sneller dan een Ferrari 599 GTB Fiorano F1 en een Pagani Zonda S…
Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,3 l/100km, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 194 g/km. Echter, waarschijnlijk kom je zonder al te veel je best te doen wel in de dubbele cijfers terecht.
De E92 M3 was met zijn atmosferische 4 liter V8 nog goed voor 12,4 (11,2) liter gemiddeld, en een uitstoot van 290 (263) gram. 0-100 gaat in 4,8 (4,6) seconden, en het vermogen bleef steken op 420 en 400 Nm. 80-120 km/u ging in 4,9 (4,2) seconden.
Afmetingen
De M4 Coupé meet (zonder spiegels) 4.671 x 1.870 x 1.383 milimeter, de E92 M3 4.615 x 1.804 x 1.424 mm. De nieuwe M is dus langer, breder en lager, maar ook lichter. De pk-gewichtsverhouding (DIN/EU) komt nu op 3,47/3,65 kg per pk uit. Dit was 3,75/3,93. Tot zover de feiten, we maken ons nu op voor introductie in Detroit (jan. 2014) en de eerste rij-indrukken, een tijdje daarna.
Bron: www.autoblog.nl
BMW F82 M4 Track test
Brüno Spengler en Timo Glock in de M3 en M4 op de Nordschleife