In 2009 onthulde BMW de 'Concept Vision Efficient Dynamics', een concept sportwagen die het autorijden weer bijzonder moest maken. Van daaruit werd de i8 steeds verder ontwikkeld en sinds kort is hij officieel aangekondigd. Kan deze nieuwe sportwagen van BMW de hooggespannen verwachtingen waarmaken?
Het futuristische design zie je vaker op de beursvloer bij studies en concepten, maar dit is een echte straatauto. BMW maakt een statement door het design als geen andere straatauto, wat vele heftige reacties opleverd. Geen enkele lijn kan worden beschreven met 'gewoon' of 'herkenbaar'. Door deze bijzondere lijnen heeft de i8 een weerstand coëfficiënt van maar 0,26.
De i8 wordt aangedreven door 2 motoren. Een elektromotor met een vermogen van 96pk en een 1,5L turbo 3 cilinder benzine motor. Dat zorgt voor een totaal beschikbaar vermogen van 362pk en 250nm aan trekkracht. Dat gekoppeld aan automaatbak zorgt voor een 0-100 tijd van 4.4 seconden. Met alleen de elektromotor is de topsnelheid 120km/u en met beide motoren ingeschakeld maar liefst 250km/u. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een laag gewicht van maar 1490kg. Dit lage gewicht komt voor uit het vele gebruik van koostofvezel-versterkt-plastic.
Het exterieur ziet er bijzonder futuristisch uit, maar het interieur is duidelijk herkenbaar uit de andere BMW modellen. Door de sportieve stoelen en de oriëntatie van alle meters en knopjes ontstaat het gevoel dat je in de cockpit van een gevechtsvliegtuig stapt. Aan luxe ook geen gebrek aangezien onder andere vrijwel alles met leder bekleed is en er standaard airco in zit.
Is het BMW gelukt om dé nieuwe standaard voor sportwagens te zetten? Ik denk het wel! Ontwikkelingen in de autobranche zorgen ervoor dat uitstoot en verbruik steeds belangrijker worden bij het ontwerpen van auto's, dit komt vaak het rijplezier niet ten goede. BMW laat met deze auto zien dat dat niet altijd zo hoeft te zijn en dat de kreet 'Freude am Fahren' nog steeds doeltreffend is.