[E46] Business CD werkt niet meer

Oftewel "In Car Entertainment".
Hier kun je je vragen over multimedia voor je wagen kwijt.

[E46] Business CD werkt niet meer

Berichtdoor 23367JB » Wo 16 Aug 2017, 9:03:55

Hallo allemaal,

Hier een probleempje met mijn radio in mijn E46 318iAT.
Ik heb de zoekfunctie reeds gebruikt en ben gisteravond in mijn zekeringenkast gedoken.
Ik heb de zekeringen 7 en 41 van de radio gecontroleerd en even eruit gehad. -> geen resultaat
Ik heb de zekeringen van de bediening instrumenten en obc uit gehad en weer geplaatst, ik meen 43, 56 en 58.
Als ik het goed heb was de 43 een 30A zekering. Die was kapot en heb ik vervangen. -> geen resultaat.

Wat is het probleem:
In januari heb ik een parrot systeem uit de wagen gehaald, achteraf gezien domweg niet moeten doen, maar goed.
Ik was na het vervangen van de kachelweerstand toch in het ruim achter het handschoenenvak, dus dacht laat ik gelijk die parrot maar loskoppelen, want gebruik m toch niet. Dus alleen het blauwe kastje losgekoppeld en met de rommeltjes die ik wegdeed is het de ondergrondse container in gegaan.

Maar ja, nu krijg ik geen geluid meer uit de Radio... :gek:
Is het voor een leek op audio-gebied op te lossen zonder een nieuw blauw kastje te kopen?

Ik was niet van plan om het dash eruit te halen en achter de radio zag ik geen andere stekkers dan (naar mijn idee) de originele aansluiting.
Betreft een Business CD.

Uiteindelijk heb ik een ander blauw kastje gehaald en erin gezet, omdat ik dacht dat het het probleem zou oplossen.
Wat was nu het probleem: De radio deed het nog wel, maar geen geluid. Verder deden alle lampjes ed wel. Maar totaal geen geluid.

Vervolgens kastje dus geplaatst:
Zaterdag geprobeerd met het kastje van Ebay, maar helaas. De radio doet nu helemaal niets meer.

Beginsituatie van zaterdag was:
Radio ging bij auto op contact zetten altijd op soort van standby (tijd zichtbaar).
Je kon de radio aanzetten (in kleine schermpje 'rds' etc). Maar geen geluid.

Zaterdag het bestelde kastje geplaatst. Even auto op contact, schrik alom: zelfs geen tijd meer zichtbaar :(
Dus radio uitbouwen, climatecontrol unit eruit en het frame eruit. Op zoek naar de originele kabels.
Gevonden en aangesloten, zekering vernieuwd (was niet kapot, maar ach, nu we er toch zijn); helaas, geen resultaat.
Ik moest daarna weg, dus toch maar weer inbouwen. Erg gesteggeld met de veel te krappe ruimte, en veel te veel kabels. Maar uiteindelijk na een uur gelukt.
De verlichting van alle knopjes werken wel (dus zekeringen lijken mij oké), maar de radio blijft een soort van in de antidiefstal modus. Het kleine rode lampje knippert ook zoals hij ook normaal deed als ik de wagen van contact haalde en afsloot.
Nu dus blijvend.

Iemand een idee?? Baal er wel een beetje van...

Uiteindelijk waren dat nog niet de originele kabels...

Later weer bezig geweest:
Alweer even geleden dat ik met de autoradio bezig ben geweest.
Al die tijd zonder radio gereden...

Vandaag weer even de moed gevonden om te gaan kijken of ik iets kon oplossen.
Ik heb de (volgens mij) originele kabel gevonden en in de radio gestoken. Helaas zonder resultaat.
De radio blijft in 'anti-diefstal modus'. Het kleine rode knipper lampje zegmaar. Wel lampjes aan, maar niet schermpjes enzo.
Afbeelding

Nu viel mij op dat een klein stekkertje ongeveer in het midden van de achterzijde van de radio kapot is. Het draadje is losgelaten van de stekker en ik kan dat niet direct repareren ofzo, omdat die stekker niet te openen is?
Afbeelding

Veroorzaakt deze wellicht dat de radio het nog niet doet? Is dit toevallig een massa draad?
De antennedraad zit er nog wel aan.

Verder heb ik deze kabel er tussenuit gehaald:
Afbeelding

Hebben jullie nu nog een idee? Ik snap m niet meer iig.

x De radio zit nu dus op echt de originele kabel aangesloten vanuit de auto
x De radio heeft inmiddels een nieuwe zekering in z'n achterste
x Zekeringen zijn gecheckt en werken
x Radio blijft in 'diefstalmodus' (lampjes werken, schermpjes en radio niet; rood ledje knippert met regelmaat)

Even laten zien:
Afbeelding
Zal vanavond anders een betere maken

Bijkomstig nadeel... :euh:
Sinds ik de zekeringen heb geplaatst/gecheckt, werkt de boardcomputer via m'n richtingaanwijzerhendel :oops: niet meer... :wazig:

Iemand hier een idee?
23367JB
Dealer
Dealer

Type BMW: E46 318iAT

Advertentie

Re: [E46] Business CD werkt niet meer

Berichtdoor 23367JB » Di 10 Apr 2018, 11:40:20

Even een update geven.

Na ruim een jaar zonder radio te hebben gereden, de garage gevraagd er naar te kijken.
Zekering van de obc was geklapt (zit in de hendel).

In de originele kabelboom was een draad doorgeknipt, waarschijnlijk voor de parrot destijds.
Gerepareerd en het werkt weer volledig!
23367JB
Dealer
Dealer

Type BMW: E46 318iAT

Berichtdoor MarkS90 » Di 10 Apr 2018, 20:39:11

Alles weer in orde begrijp ik? Dan kan de gabber-top-100 er weer in ... :wittevlag:
Mark

Harry, hol schon mal den Wagen
Gebruikers-avatar
MarkS90
Chef werkplaats
Chef werkplaats

Type BMW: E53 X5, M62TU B44

Berichtdoor 23367JB » Wo 18 Apr 2018, 11:15:24

Alles weer in orde, Radio 10 galmt uit de speakers :mrgreen:
23367JB
Dealer